14. októbra 2015

Jaroslava Kuchtová- Túto noc nezaspím

Počet strán: 264 strán
Jazyk: slovenský jazyk
Rok vydania: 2015
Vydavateľstvo: Motýľ

Anotácia: 
Život nás tínedžerov by bol oveľa jednoduchší, keby... Keby sme sa nemuseli učiť do školy a keby nám rodičia neliezli občas na nervy. Keby už konečne prestali rozhodovať za nás! Keby nás začali brať ako dospelých a netvárili sa, že sú vždy najmúdrejší, najskúsenejší a najkompetentnejší. Keby už, aspoň na chvíľu, prestali prikazovať, zakazovať a pretvárať nás na „svoj obraz“. Keby... Keby nebolo toľko keby, študentský život by bol krásny. Veď máme osemnásť a svet je pre nás gombička!
Zuzana si to však nemyslí. Momentálne prežíva najhoršie obdobie svojho života. Akýmsi nedopatrením sa ocitla na gymnáziu, kde si hneď na začiatku roka znepriatelila väčšinu triedy a profesorov. Keby len to. Chcú jej vziať jediné, čo ju ešte drží nad vodou: milovaného koňa. Zmätená a nešťastná robí chybu za chybou. Dostáva sa medzi najhorších žiakov triedy a naivne sa zaľúbi do dospelého muža, ktorý jej berie spánok a pre ktorého je schopná spraviť čokoľvek...
Príbeh plný emócií, nečakaných prekvapení, ale aj pravého študentského humoru nás unáša štvorročnou etapou života dievčaťa zaľúbeného do svojho idolu, milujúceho kone, tanec a prírodu. Dievčaťa, ktoré hľadá samo seba a pevnú pôdu pod nohami.

Obálka knihy: Veľmi milá obálka. Klasické písmo, ktorým sa nič nepokazilo a dvaja mladí ľudia v nádhernej póze. Priznám sa, že hlavných hrdinov som som prestavovala úplne inak a som trochu sklamaná, že nevybrali nejakých krajších modelov. Obálke dávam preto 3/5 bodov. Obálka sa mi z veľkej časti páči. 

Hneď na začiatok sa priznám, že autorku som nepoznala. Keď si mám kúpiť knihy od slovenských autorov, zvyčajne sú to len knihy od Zuzany Šulanovej, Miroslavy Varáčkovej alebo Enjy Rúčkovej. Túto noc nezaspím som objavila na stránke kníhkupectva a jej anotácia ma neuveriteľne zaujala. Ako mám vo zvyku, milujem knihy zo školského prostredia a preto som si knihu hneď pri prvej príležitosti kúpila. Sama som netušila, že jej prvé vydanie vyšlo už v roku 2008. Kniha splnila všetky moje očakávania a Jaroslava je vynikajúca autorka!

Už z anotácie sa dá vyčítať, aký je dej tejto knihy. Zuzana už dlhšiu dobu miluje starostlivosť o kone a hlavne o jedného- Sunseta. Je jej najväčšou vášňou a je pevne rozhodnutá ísť na školu zameranú na veterinu. Všetky plány však prekazia jej rodičia a ona sa ocitne na gymnáziu. Tu začína svoje 4 náročné roky. Už na začiatku si znepriatelí niekoľkých profesorov, keď trucuje a naschvál sa neučí  a do jedného sa dokonca aj zamiluje. Jej najväčšou oporou sú jej kamarátky Lucia a Jana a jej kamarát Lukáš, s ktorým tancovala spoločenské tance, keď bola malá. Cez 4 roky si prejde veľa problémami, osudovými chybami, hádkami, ale nakoniec nájde samú seba. Uvedomí si, že sa vo veľa veciach mýlila. Ako to všetko dopadne?

Autorka sa vybrala skvelý štýl písania, ktorý mne osobne vynikajúco sadol a aj preto sa mi kniha čítala veľmi rýchlo a nevedela som sa od nej odtrhnúť. Základ knihy zo školského prostredia už poznáme z veľa iných kníh, ale túto knihu autorka doplnila svojimi parádnymi nápadmi a celkovo sa jej kniha vydarila. Pri každej postave písala len to najpodstatnejšie, aby ich s čitateľom zoznámila a vy ste si preto mohli urobiť o každej postave vašu mienku len za krátky čas, ale mne to úplne stačilo.
Zuzana bola typ hrdinky, ktorú som v niektorých chvíľa nechápala a dlhšie som musela rozdýchať jej činy. Zo začiatku som sa s ňou nevedela stotožniť, ale postupom času som ju začínala mať stále radšej. Chápala som ju. Láska si nenavyberá. Je jej jedno, koľko má dotyčný rokov, ako vyzerá,...proste si niekoho nájde a začne milovať. Zuzana však nakoniec pochopila, kto je pre ňu ten pravý a ja som mala z ich spoločných scénok motýliky v bruchu. :D
Lukáš bol sympaťák. Zo začiatku som si ho veľmi nevšímala, ale čím ďalej, tým viac som si ho obľúbila. Trochu sa mi podobal na Lukáša Masuba z Ďž. denníkov, ale nevadilo mi to. Bolo strašne smiešne, ako sa so Zuzanou spoznali a ako sa ich vzťah vyvíjal. Vždy keď hovoril o svojej tajnej láske, usmievala som sa ako hlúpa.

Aj keď som si z anotácie myslela, že Zuzana bude veľký vyvrheľ v triede, mýlila som sa. Mala síce zo začiatku problémy a pár krát sa s niekým nezhodla, nakoniec to všetko dobre dopadlo. V jej triede som si asi všetkých obľúbila.

Čo povedať nakoniec? Kniha je správna voľba pre všetkých, čo sú na strednej, alebo pre tých, ktorí si chcú zaspomínať na svoje študentské časy. Kniha sa čítala veľmi ľahko a autorke môžem len pogratulovať ku skvele napísanej knihe a skvelým postavám. Najskôr som sa rozhodovala, koľko
sovičiek knihe dám, ale nakoniec jej dávam plný počet bodov. Viem, že sa niektorým zahraničným knihám vôbec nevyrovná, ale medzi slovenskými knihami sa u mňa zaradila veľmi vysoko a môžem ju všetkým len odporúčať.

MOJE HODNOTENIE: 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár zo srdca ďakujem!