26. júna 2016

Jandy Nelson- Dám ti aj slnko

Počet strán: 352 strán
Jazyk: slovenský jazyk
Vydavateľstvo: Slovart
Rok vydania: 2016

Anotácia:
Dvojčatá Jude a Noe znamenajú jeden pre druhého všetko. Keď majú trinásť, Jude príde na to, že je krásna a Noe, že je gej. Noe miluje okrem sestry už len kreslenie a robí všetko pre to, aby sa dostal na prestížnu umeleckú školu. Jude zamestnávajú viac chlapci. O tri roky je všetko inak. Na školu snov sa dostala Jude, ale je z nej utiahnutá sivá myška, čo sa skrýva za svoje obrazy. Z Noema sa stal pártyboy a lámač babských sŕdc. A ich mama je mŕtva. Dvojčatá spolu ledva prehovoria a ani jeden vlastne nevie prečo. Neuvedomujú si, že každý z nich tvorí len polovicu príbehu, a keby si k sebe našli cestu, dokázali by poskladať svoj svet dokopy, získali by druhú šancu na šťastný život...


Určite to každí poznáte. Skoro na všetkých blogoch čítate ódy o jeden jedinej knihe, počujete o nej skoro od všetkých a vy si hovoríte: ,,Čo na nej všetci vidia?!". Takto to bolo u mňa a u knihy Dám ti aj slnko. Skoro na všetkých blogoch som čítala samé skvelé recenzie, odporúčania, ale ja som si stála za svojim. V anotácii som sa dočítala, že to bude o nejakých 13-ročných súrodencoch a ich problémoch. Potom budú starší a bla...bla...bla. Nezaujalo ma to.
Čo však Boh chcel...Slovart oslávil nádherné 25. výročie a rozdával parádne tašky a jednu som samozrejme chcela aj ja. Po dvojdňovom rozhodovaní, akú knihu si objednám, som stavila predsa len na slová skúsenejších. A sama seba sa teraz pýtam: ,, Prečo som si ju nekúpila už skôr, keďže sa všetkým páčila?! "
Kvôli tebe som sa vzdala skoro celého sveta. Slnka, hviezd, oceánu, stromov, všetkého...
Príbeh vôbec nebol taký, aký som si myslela. Už od prvej strany ma neskutočne zaujal. Neo v tejto knihe rozpráva o minulosti ( keď mali s Jude trinásť- štrnásť rokov) a Jude nám zase rozpráva prítomnosť, v ktorej majú obaja 16 rokov. 

Noe bol postava, ktorá ma zaujala o niečo viac, ako Jude. Zdá sa, že po niekoľkých mesiacoch som sa konečne dopracovala ku knihe, kde sa mi viac páči pohľad muža, ako ženy (naposledy to bolo u Ugly Love). Noe bol fantasticky napísaná postava, ktorá zaujme od prvej vety. Mala som trochu obavy, aké bude čítať ľúbostný príbeh gaya, ale autorka to napísala tak geniálne, že som sa ZAMILOVALA! (prosím, poradte mi v komentári ďalšie knihy o gayoch :D ) Bolo strašne zlaté čítať, ako Noe spoznáva svoje pocity k mužom a ako sa prvý krát zamiluje. Už v anotácii mi bolo čudné, ako sa mohol tak rýchlo z čudáka stať pártyboy. Je pravda, že jeho správanie vo vyššom veku bolo čudné, ale keď som sa dozvedela dôvod, všetko som chápala. 
Jude...ach. Toto bola postava, ktorá sa mi páčila oveľa viac v šestnástich rokoch, ako v trinástich, kde vymýšľala rôzne veci, ako sa stať "dospelou". Páčilo sa mi, ako sa rozhodovala a chcela si uctiť pamiatku jej matky. Síce mala svoje chybičky, ale to nemení nič na fakte, že čitateľovi ponúkala skvelé myšlienky

Stále neviem pochopiť, ako dokázala autorka do cca 350 strán napchať toľko silných myšlienok, hlášok, vymyslieť tak geniálne postavy, na ktoré človek len tak nezabudne a celkovo napísať tak geniálny príbeh, ktorý človek len tak ľahko nenájde. Aj keď som si knihu dlho nevšímala, proste som sa do tohoto príbehu ZAMILOVALA. Bude mať čestné miesto v mojej knižnici a som si viac než istá, že si ju ešte asi 10 krát prečítam, kým ma neomrzí...čo to trepem! Táto kniha neomrzí nikdy!

Dajú sa dať aj všetky sovy na svete? Asi nie...škoda...dávam preto tých 5 sovičiek, ktoré sú aj tak málo pre túto fantastickú knižnú bombu. Povinne kúpiť, čítať a zamilovať sa!

MOJE HODNOTENIE:

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár zo srdca ďakujem!